Ačkoliv v našich domácnostech osobních automobilů neustále přibývá, určitě se ani v budoucnu neobejdeme bez hromadné autobusové dopravy. Je pravda, že na některých trasách byla tato doprava z důvodu nedostatku cestujících zrušena nebo omezena, ale určitě se s linkovými autobusy budeme setkávat i nadále. Nápad zřídit tento druh dopravy, měli už začátkem dvacátého století v Bavorsku.
– Jednalo se o soukromou linku.
– Jelikož to byl určitě nápad dobrý, začaly se k němu postupně přidávat i ostatní země.
První autobus, který v českých zemích převážel pasažéry, vyjel už roku 1907. Jeho provoz měl v soukromém vlastnictví jistý podnikatel a trasu určil z Frýdlantu nad Ostravicí do Horní Čeladné. Tentokrát tedy Praha prvenství propásla. Pražané mohli do svého autobusu nastoupit o rok později a svézt se z Malé Strany na Hradčany. Provoz trval pouhého tři čtvrtě roku. Poté byl pro technické problémy zastaven. Čtyři autobusy, které na lince jezdily, měly později své využití pro jiné účely.
První linky vedly z Pardubic
Ačkoliv tedy první městská autobusová doprava v Praze skončila neslavně, rozvoj tohoto druhu dopravy už to nezastavilo. První města, která byla pomocí této dopravy spojena, byly
1. Pardubice – Bohdaneč.
2. Pardubice – Holice.
Sice autobusy značky Laurin a Klement nevynikaly zvlášť bleskovou rychlostí (dvacet šest kilometrů za hodinu), ale určitě to byl posun v dopravě o kousek kupředu.
· Možná by se mohlo zdát, že při tak nízké rychlosti nemohlo dojít k žádné dopravní nehodě. Hned první rok po zahájení provozu k jedné takové došlo.
Byla ale způsobena technickou závadou, nikoliv nezvládnutím vozidla řidičem. Autobusu nešťastně praskla část podvozku a v důsledku toho se zřítil z hráze. V autobuse cestovalo šest pasažérů. Tři z nich byli zranění těžce a dva to odnesli s lehkými zraněními.